torsdag 28 oktober 2010

Höstprommenad + recept på en jättegod paj!



Efter att jag och lillskruttan hade bakat tog vi oss en härlig höstprommenad. Idag är det riktigt gott väder ute och de senaste dagarnas kyla är som bortblåst (för blåst har det gjort ;))...Påvägen hem passade vi på att handla så nu är allt fixat för helgens kalas.....
.
När tiden inte riktigt finns över för träning har jag betämt mig för att gå minst 18 000 steg per dag....fortfarande vill inte de där envisa kilona ge med sig trots LCHF-kost och träning ;(....Nu sätter jag in det tunga kavaleriet och nu ska de bort! Bakning är ju sådär då ;)...
.
KEBABPAJ
.
Pajdeg
3 dl vetemjöl
125 gram smör eller margarin
4 msk vatten
.
Fyllning
500 gram köttfärs
1 påse Taco kryddmix
.
Röra (ovanpå)
4 st tomater
1 st gul lök
4 st fefferoni
1 burk creme fraiche
4 msk majonnäs
.
Topping
2dl riven ost
Salt och peppar (efter smak)
.
Gör så här

1.Blanda mjöl, matfett och vatten till en smidig deg. Tryck ut den i en pajform ca 24 cm i diameter.
2.Förgrädda pajskalet i 200 grader 15 minuter.
3.Bryn köttfärsen i lite matfett och tillsätt tacokryddan. Låt småfräsa i 5 minuter.
4.Skär tomater och lök i tärningar. Dela fefferonin i små bitar.
5.Blanda tomater, lök, fefferoni, creme fraiche och majonnäs i en bunke. Smaka av med salt och peppar.
6.Fyll pajskalet med köttfärsröran. Häll över röran med tomater, creme fraiche mm. Strö riven ost över.
7.Grädda i 200 grader ca 30 minuter eller tills osten har smällt och fått fin färg.
.
Serveras med en god sallad .
.
SMAKLIG MÅLTID!
.
CU

3 kommentarer:

  1. Härligt med promenix och att gå mycket är superbra motion med;) Mums vad det verkar gott...provar nog denna redan ikväll!=)

    Kram!
    Adela

    SvaraRadera
  2. Japp, precis så god var den :-)!

    Mvh Johanna

    SvaraRadera
  3. Jag har ett liknande recept som jag brukar göra och det är så gott med sån paj!

    SvaraRadera

♥ Älskar kommentarer ♥