lördag 28 januari 2012

Den där bantningshysterin - GÄSP!

.
LCHF, LCHQ, GI, NUTRILETT, ATKINSON, VIKTVÄKTARNA mm mm mm mm mm mm mm mm... Tar dessa bantningskurer någonsin slut?? Hur kan människor i tider ätit kolhydrater och nu helt plötsligt är det FEL! Är det för att vi (dagens generation) är mer stillasittande i sina arbeten så vi inte behöver lika mycket kolhydrater eller är det en "fluga" just nu??
Vad hände med sunt förnuft ?? Tallriksmodellen och motion??
Klart jag har testat! Jag har oxå provat de där bantningsmetoderna.... Resultat - zipp,noll, INGET!  Hur tråkigt är det inte att inte kunna unna sig en go kaka till kaffet nån gång då och då eller godis till helgen?? Varför välja bort potatis,ris eller pasta ??
Nä jag är rent ut sagt skittrött på alla dessa bantningsmetoder! Klart som f-n att kroppen ändrar sig med åldern. Fettet liksom vandrar till andra ställen på kroppen än vad det varit innan. Och visst vore det trevligt om det kunde lägga sig i brösten istället för på låren ;).
Jag har haft några envisa kilo kvar efter lillskruttan. Vågen har stått bom still. Jag började ett mer stillasittande jobb för ca 2 år sedan och det är klart att det påverkar att jag inte rör mig lika mycket. Men vet ni vad!? Jag slutade att laborera, byta kurer och tänka på mat och motion hela tiden. vet ni vad som hände?? Jag började tappa de där envisa tråkiga kilona. Allt genom att äta med motta och röra mig. Så man har gjort i alla tider!

Mycket svammel men idag går det inte att undvika all denna bantningshysteri! Den är runt en som en envis liten mygga mitt i natten!

Man lever bara en gång och då vill inte jag spendera livet med att BANTA!

HA EN HÄRLIG LÖRDAG!

10 kommentarer:

  1. Är helt på din sida här. Jag började läsa bantarbloggar för att få inspiration men blev bara trött och irriterad på alla dessa får inte och måsten. Nä sunt förnuft är min melodi också, mindre mat, mer motion och inget annat. :o) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bantarbloggar stressar och irrirterar mig! Du är ju superduktig nu som tränar (med motta) och vikten går ner...

      KRAM

      Radera
  2. Mycket klokt skrivet! Jag är så otroligt trött att höra om alla knasiga kurer hit och dit så min egna"kur" är motion, inget fikabröd varadagarna (lättare sagt en gjort dock!) samt mindre portioner mat. Hoppas detta kan ge resultat!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är inte lätt att motstå den där fikan i veckan.. Men jag brukar ta ett knäcke med ost och gurka/paprika på istället. Smaskens gott och mycket nyttigare!

      Kram

      Radera
  3. Oh vad du slår huvudet på spiken. Jag blir mörkrädd när alla bloggerskor plötsligt är dietister och bantningsmetoder börjar likna sekter....

    Vad hände med lite sunt förnuft?

    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det sunda förnuftet är som bortblåst!!!

      Ja hur kan det vara att var och varannan bloggerska anse sig veta mer än både läkare och utbildade dietister?? Tänk vad Katrin Z gör sig pengar på sin bok som inte har ett uns vett i sig..

      Heja det sunda förnuftet!!

      Kram

      Radera
    2. Jag hörde en intervju med henne där hon pratade om LCHF. Jag kunde inte hålla mig för skratt. Hon gör ju inte det mest intelligenta intrycket, men tjäna pengar det kan hon!

      Radera
  4. Håller såååå med dig..motion är det som jag tror fattas i de flesta fallen...allt annat är sekundärt vad man stoppar i sig...men gudars vad jag är trött på att läsa om alla dieter..hejja dig:)) kram kram rara du:)

    SvaraRadera
  5. Å jag håller också såååååå mycket med dig! Läser bloggar om trådsmala bloggerskor som driver sina kurer och jag fattar ingenting...de är ju redan smala?! Och de som tycker sig ha övervikt, som jag själv kan känna med några kg med magen osv ibland) så är det helt sant...Vettig mat och rör man på sig så fungerar det utmärkt!=)

    Kramar
    Adela

    SvaraRadera
  6. Jag är en av dom som äter mindre kolhydrater och mer protein men pratar inte om bantning eller hets. Var och en vet bäst själv vad man mår bra av och även om vi alltid har ätit på ett visst sätt så förändras också vår aktivitetsnivå. Jag säger inte att något är rätt eller fel, jag förespråkar inte LCHF eller viktväktarnaså missförstå mig inte men det finns olika genvägar till olika mål man vill uppnå och nu kommer jag på mig själv med att svamla också... ;)

    SvaraRadera

♥ Älskar kommentarer ♥