tisdag 16 november 2010

Barn som inte äter...Vad göra?

Har precis ätit frukost med mina två minsta...vad skönt det är att sitta i lugn och ro och läsa tidningen....Fast så är var inte fallet här! När de två busarna var klara började de köra en bil mellan varandra över bordet och gapskratta ...men drömma kan man och gulliga är de!!
.
Nu ska jag rådfråga er alla underbara bloggare:
Mina två minsta är usla på att äta...
8-åringen:
Äter det mesta men i små yttepytte portioner och en måltid kan ta hur lång tid somhelst!
Vad göra?
2-åringen:
Äter endast korv,rostad macka och majs...ibland får vi i henne pasta,ris och fiskpinnar...Dricker ej mjölk !!
Vad göra?
.
Nu sa jag gå ut en runda med lillskruttan....härligt höst/vinterväder här idag...
Sen väntar fikabesök...
.

3 kommentarer:

  1. Inget enkelt svar tyvärr. Hur äter den lilla på förskolan?
    Jag jobbar ju som förskollärare och vet att flera föräldrar säger att deras barn äter knappt nåt hemma men hos oss äter de nästan "allt".
    Hör gärna med personalen på förskolan hur det funkar i matsituationer där. Annars har jag kört med nåt osm kallas "tittmat", alltså lägger upp en liten portion av kvällens middag/lunchen (på jobbet eller hemma) och så får barnen titta på maten och så kanske väcks deras lust att provsmaka.

    Mina (eller iaf den stora) har lyckligtvis haft god aptit, men nu är dom båda lite småkräsna och äter yttepytteportioner.

    Hoppas jag kun´nat va till hjälp!
    KRAM

    SvaraRadera
  2. Maken åt bara oboy och bullar när han var liten. Och kokt potatis typ varannan vecka. Svärmor var jätteorolig och tog honom till doktorn men det var inget konstigt. Som du vet är ju maken nästan 2 meter lång och inte direkt undernärd så det funkade med den dieten. Så oroa dig inte. Det är inga barn i Sverige som svälter. Tjejerna äter säkert när de är hungriga. Elsa äter inte heller toppenbra. Men på dagis säger de alltid att hon ätit bra. Så hon brukar äta ett bra mål om dagen. Vi är nöjda så. Så länge hon verkar okej.

    Kram Emma

    SvaraRadera
  3. De säger att man skall låta dem vara. Är de hungriga äter dem. Gör man en "big deal" va det finns det risk för att det blir det. Avvakta och försök kompromissa.. Vill de ha köttbullar 24/7 så får det la bli det.. De lär väll tröttna snart ;) Hoppas det löser sig.

    SvaraRadera

♥ Älskar kommentarer ♥